Uitstroomprofielen en leerroutes

Het speciaal onderwijs (so) kent drie richtingen. Deze richtingen heten uitstroomprofielen. Voor elke leerling wordt een ontwikkelingsperspectief vastgesteld dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school met passende ondersteuning mogelijk. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.

Voorbereid op de toekomst

Op onze school bereiden we leerlingen voor op uitstroom naar:

  • Vervolgonderwijs: we bereiden leerlingen voor op het voortgezet speciaal onderwijs (vso), praktijkonderwijs of het vmbo, dit is afhankelijk van de leerroute.
  • Dagbesteding: we bereiden leerlingen voor op een vorm van arbeidsgerichte of ontwikkelingsgerichte dagactiviteiten als zelfstandig werken niet mogelijk is, ook niet in een aangepaste werkomgeving. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 1 of 2.
  • Arbeid: we bereiden leerlingen voor op (beschutte) arbeid. De praktijk staat centraal en stages zijn verplicht. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 3, 4 of 5.

Verschillende leerroutes

Welke leerroute het beste past, hangt af van verschillende factoren. Zo kijken we bijvoorbeeld naar IQ, maar ook naar de schoolse vaardigheden, sociaal-emotionele redzaamheid, belemmerende en bevorderende factoren, en meer.

Extra schooljaar

Voor sommige leerlingen is het beter als zij een extra schooljaar krijgen.